Alpha cursus, mijn coming-out.


Geplaatst op uur door Mario | 5 reactie(s) | 653x bekeken
Alpha cursus, mijn coming-out.

Komende tijd lopen we mee met Mario, die als ongelovige een Alpha Cursus doet. Hoe beleeft hij een Alpha Cursus en wat vind hij ervan?

De derde les van de Alpha cursus is voor mij een heel belangrijke les. De vraag is: Waarom is Jezus aan het kruis gestorven? Het antwoord kennen we allemaal, zelfs ik als ongelovige weet dat Jezus de zonden op zich nam en ons die zonden heeft vergeven. Dat de weg vrij is naar God, omdat Jezus de boete voor de zonden betaald heeft met zijn bloed.

Toch is juist dit offer van Jezus heel belangrijk voor me. Maar daarvoor moet ik eerst iets anders vertellen.
Ik ben homoseksueel en uit ervaring heb ik gemerkt dat geloof en homoseksualiteit erg met elkaar kunnen botsen. Als ik tegen een christen vertel dat ik homoseksueel ben, dan krijg ik meestal Romeinen naar mijn hoofd. Daarin staat het volgende:
26 Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, 27 en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald. 28 Omdat ze het beneden hun waardigheid achtten God te erkennen, heeft God hen overgeleverd aan hun eigen onbetrouwbaarheid en doen ze wat verwerpelijk is. 29 Ze zijn door en door onrechtvaardig en boosaardig, hebzuchtig en slecht. Ze zijn door en door afgunstig, moordzuchtig en twistziek, doortrapt en kwaadaardig. Ze roddelen 30 en spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, trots en verwaand. Ze zijn vindingrijk in het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders, 31 zijn kortzichtig en trouweloos, zonder liefde en onbarmhartig. 32 En hoewel ze het vonnis van God kennen en weten dat mensen die dergelijke dingen doen de dood verdienen, doen ze dit alles toch. Sterker nog, ze juichen het zelfs toe dat anderen het ook doen. (Romeinen 1:26-32)

Ook krijg ik dan vaak te horen dat God walgt van homoseksualiteit en dat als God liever homoseksuelen op de wereld had, Hij wel Adam en Evert had geschapen i.p.v Adam en Eva. En diep in mijn hart, wist ik al van vroeger, toen oma nog uit de Bijbel vertelde, dat Jezus voor alle zonden was gestorven.

Die donderdagavond bij de Alpha cursus, vertelde ik mijn verhaal, dat ik homo ben en dolgraag wil weten of Jezus nu wel of niet ook voor mijn zonden is gestorven. Want juist dat elke keer Romeinen moeten aanhoren, of dat God van me zou walgen, weerhoudt me om voor Jezus te kiezen. Stierf Hij dan wel of niet voor alle zonden? Of stierf Hij voor iedereen, maar niet voor mij?

En toen kwam het moeilijkste. De groep had me aangehoord en ik kreeg bemoedigende woorden dat ik zo eerlijk in mijn verhaal was. Maar er werd ook gevraagd of ik die belangrijke vraag, bij het kruis aan Jezus zelf wilde stellen. Dat heb ik na wat aarzelen gedaan. En ik voelde me zo vrij worden, want Hij is ook voor mij gestorven!! Hij kent me zoals ik ben, mijn daden, mijn ik, mijn zijn en Hij vergeeft mij. Eindelijk na zoveel jaar had ik mijn coming-out tegenover God/Jezus. Al die jaren was ik bang dat ik er niet bij zou mogen horen.

Toen stelde men de vraag of ik nu mijn leven in Gods handen zou leggen en Hem zou laten leiden. Want God houdt van je zoals je bent, maar teveel om je zo te laten. Hij zal je veranderen en je fouten wegnemen. Die stap zal ik vast gaan maken, want de grootste twijfel is weg. Ik zie wel waar het pad heen gaat leiden en wat er nog meer veranderen zal. Maar de belangrijkste stap is genomen. Ik heb Jezus weer gevonden!!

Op naar les 4: Hoe kan je geloven en de Heilige Geest dag. Ben benieuwd.

Reacties

12marleneke's avatar

zow he.. word er gewoon stil van..xd vind het wel super dat je die stap genomen hebt

Geplaatst door 12marleneke op 19 februari 2012 15:55:32

MaSpa055's avatar

Mario (L)

Geplaatst door MaSpa055 op 20 februari 2012 12:13:27

Herfstvlinder's avatar

Wauw, Mario…

Geplaatst door Herfstvlinder op 20 februari 2012 18:14:52

Mario's avatar

Ik heb al heel veel reacties gekregen op mijn blogs, vooral op de laatste Coming-Out.
Vaak prive in de chat en ook via Facebook. Leuk dat mensen dit mee beleven, geeft toch ook een steun in de rug om door te gaan. (niet dat ik van plan was om te stoppen hoor) Bedankt allemaal voor jullie (vaak) positieve reacties smile

Geplaatst door Mario op 21 februari 2012 23:49:45

Qwilo's avatar

So nice :D!!!! Jeeejjj!!! Maar wat bedoelde je met: ‘‘Maar er werd ook gevraagd of ik die belangrijke vraag, bij het kruis aan Jezus zelf wilde stellen.’‘?

Geplaatst door Qwilo op 24 februari 2012 11:13:54

Reageer

Om te reageren op dit bericht moet je een SetFire account aanmaken of inloggen!