Alpha cursus, les 6: Het lezen van de Bijbel.


Geplaatst op uur door | 2 reactie(s) | 813x bekeken
Alpha cursus, les 6: Het lezen van de Bijbel.

Komende tijd lopen we mee met Mario, die als ongelovige een Alpha Cursus doet. Hoe beleeft hij een Alpha Cursus en wat vindt hij ervan?

Het was een rustige donderdagavond dit keer, een hoop cursisten konden niet, dus het groepje was klein. Van de 12 mensen waren er nu 7 aanwezig. Een kleinere groep zorgt (vind ik) dat er makkelijker gesproken wordt met elkaar. En eigenlijk was het, voor een onderwerp als De Bijbel lezen, wel fijn. Want nu bleek dat er meer mensen zijn, die net als ik, er moeite mee hebben de Bijbel te (gaan) lezen. We kregen een aantal belangrijke adviezen.

Neem de tijd om uit je Bijbel te gaan lezen. Zoek een rustige plek op waar je kunt lezen.  Begin met een gebed voor je uit de Bijbel gaat lezen. Vraag aan God of Hij je wilt leren begrijpen wat je leest. Lees een gedeelte uit de Bijbel. Bedenk voor jezelf wat je gelezen hebt en stel je de vragen:  Hoe kan het passen in jouw leven, wat doet het gelezen stukje met je? Neem de tijd erover na te denken en sluit af met een gebed.

Voor mensen die, net als ik, pas beginnen met het lezen van de Bijbel, werd een tiener Bijbel aangeraden, omdat daar op een begrijpelijke manier Het Woord geschreven staat. Neem desnoods een Bijbel, met uitleg, zodat je kunt lezen wat er bedoeld wordt. Ook schijnt er een Bijbel in omloop te zijn, waarin de woorden van God, met een andere kleur geschreven staan, dan de verhalen in de Bijbel. Dit kan ook helpen, omdat je weet wat God zegt en er is ook een uitleg bij. En als je pas begint met de Bijbel lezen, dan kan je beter met Het Nieuwe Testament beginnen. Wil je toch in Het Oude Testament beginnen, dan worden de boeken Spreuken en Psalmen aangeraden.

We hebben het in de les ook over Johannes gehad en het dopen van Jezus en andere dingen.

Oké tot hier de theorie, nu mijn gevoel bij dit alles. Met het lezen van de Bijbel, begint voor mij iets moeilijks. Het christen zijn. Het bij een groep gaan horen, waar ik eigenlijk zolang tegenaan geschopt hebt. Een jaar geleden zou ik je nog vertellen dat Jezus de grote tovenaar in de Bijbel is, een mens die denkt dat hij een Godenzoon is. Ik ken de grote verhalen van de Bijbel, dat is mij eigenlijk genoeg. Wat moet ik met de Bijbel en waarom zou ik hem lezen? De Bijbel, die volgens mensen mij alleen maar wijzen op wie en wat ik ben en waardoor ik steeds te horen kreeg: Jij hoort er niet bij. Wat moet ik met de Bijbel? En wie geeft het antwoord? Precies God gaf antwoord.

Al 2 nachten lang word ik wakker om 03:15 uur. Een vreemde tijd voor mijn doen. Maar de les herinnerend, en denkend aan een film over de Ark van Noah, heb ik de Bijbel er eens bij gepakt. Gezocht naar het 3e boek Judas, hoofdstuk 3 vers 15. En tot mijn verbazing las ik daar over Johannes, die de mensen doopte en later Jezus zou dopen. Dit kan geen toeval zijn. God vindt dat ook ik de Bijbel moet gaan lezen. Nu maar opzoek naar een goede Bijbel dan. Maar ik blijf het toch wel moeilijk vinden.

Op naar de volgende les!

Reacties

Rommel's avatar

Mooi om weer te lezen! Loopt je klok niet toevallig een minuut achter? Anders was Johannes 3:16 ook wel van toepassing wink

Geplaatst door Rommel op 25 maart 2012 15:36:08

Mario's avatar

Ik heb die 3 als derde boek gerekend uit het NT, 3e hoofstuk vanaf 15 t/m het eind. smile

Geplaatst door Mario op 25 maart 2012 19:30:07

Reageer

Om te reageren op dit bericht moet je een SetFire account aanmaken of inloggen!